Výrobní budovy
Projekty
68 Velkokuchyně Konopiště
Tak projektování kuchyní je pro mne příjemná činnost. Úplně se mi sbíhají sliny, když koukám do kotle na bublající gulášek, nebo do fritézy na zlatavé brambůrky. Nebo do konvekťáku na praseči rypáček. A s touto představou si vystačím i nad výkresem.
![Toto je jen pomocná kuchyně pro Starou myslivnu na Konopišti. Jen si představte, kolik divočiny se tady zpracuje. Thubnail](/photo/img_47871_9880_5440_1914840_4628.jpg)
Není ani moc složité do kuchyňské problematiky proniknout. Myslím že na to má vlohy každý. Jen pár hygienických pravidel a je to. A ty jsou kupodivu docela logické.... narozdíl od památkářů.
69 Tiskárna Hradištko
Znovuzrození spícího giganta mezi tiskárnami. Tato tiskárna v dobách svého největšího rozkvětu zaměstnávala až 300 lidí. Dnes je to jen zlomek, ale blýská se na lepší časy.
![V tiskárně jsou zařízení snad na všechny existující typy tisku. Tomu také odpovídá příprava. Na montážním stole právě leží matrice pro osvit. Thubnail](/photo/img_41769_9880_5440_1670760_4628.jpg)
Velkou zajímavostí je samotná původní budova tiskárny, zbudovaná nacisty během války. Měla sloužit něčemu podivnému, nečemu výcvikovému, nebo vývojovému. V krovech jsou opravdu podivné patvary, Které vypadají jako skrytá kaple, ale také jako kryt radaru... nebo co.
70 Stavba kanalizace
Kanalizace je také stavba a zaslouží si opovídající zpracování. Zde je to spíše otázka až amatérského hračičkování, ale je to pro kamaráda, který si zaslouží nejlepší servis. Při této prezentaci se kladl důraz spíše na názornost vystihující rozsah, složitost a postup stavby.
![Odebrání horní vrstvy. Thubnail](/photo/img_18576_9880_5440_743040_4628.jpg)
Zrovna v tomto řípadě to totiž nebyla až tak docela snadná záležitost, protože se tam protínalo několik systémů, které k sobě nepatřily a dokonce jsou věcným břemenem.
![Výkop jednotlivých šachet. Thubnail](/photo/img_18603_4810_4080_420290_4628.jpg)
![Výkopy 1 Thubnail](/photo/img_18630_4810_4080_420900_4628.jpg)
![Výkopy s ukázkou jejich hloubky pro investora aby věděl. Thubnail](/photo/img_18657_4810_4080_421510_4628.jpg)
![Výkop, ve kterém je již hotová podkladová štěrková vrstva. Thubnail](/photo/img_18684_4810_4080_422120_4628.jpg)
![Osazení šachet do výkopu. Thubnail](/photo/img_18711_4810_4080_422730_4628.jpg)
![Pohled shora A Thubnail](/photo/img_18738_4810_4080_423340_4628.jpg)
![Pohled shora B Thubnail](/photo/img_18765_4810_4080_423950_4628.jpg)
![Poles shora C Thubnail](/photo/img_18792_4810_4080_424560_4628.jpg)
![Dokončení šachet. Thubnail](/photo/img_18819_4810_4080_425170_4628.jpg)
![Hotové šachty. Thubnail](/photo/img_18846_4810_4080_425780_4628.jpg)
![Zásyp podkladním štěrkem. Thubnail](/photo/img_18873_4810_4080_426390_4628.jpg)
![Zásyp jemným štěrkem. Thubnail](/photo/img_18900_4810_4080_427000_4628.jpg)
![Finální položení dlažeb. Thubnail](/photo/img_18927_4810_4080_427610_4628.jpg)
![Pohled z ulice Chlumecká. Thubnail](/photo/img_18954_4810_4080_428220_4628.jpg)
![Pohled v areálu PLP. Thubnail](/photo/img_18981_4810_4080_428830_4628.jpg)
![Pohled od haly. Thubnail](/photo/img_19008_4810_4080_429440_4628.jpg)
![Pohled na garáž. Thubnail](/photo/img_19035_4810_4080_430050_4628.jpg)
92 Tovární komplex Škoda Mladá Boleslav
Automobilka v Mladé Boleslavi byla mou dlouhodobou projektovou láskou. Ač jsem začal studovat obecnou, nebo spíše obytnou architekturu, Moskevský architektonický institut jsem dokončil se specializací na průmysl. Po nostrifikaci svého diplomu na akademii jsem stále tíhl více k průmyslu, protože mi připadalo, že je všeobjímající a mimo monumentální halovou, obsahuje i bytovou a společenskou architekturu.
![Montážní hala čtvrtého pásma. Na tomto schémátku je vlastně zezadu. Zde byl také původně uvažován polygon pro zkoušení vyrobených vozů. Ale každá cesta je roubena hrobečky dobrých předsevzetí. Thubnail](/photo/img_29214_9880_5440_1168560_4628.jpg)
To mne přivedlo do Projekty (matky všech průmyslových projektových ústavů) kde jsem nakonec pracoval celých 12 let. A právě Škodovka byla naším hlavním odběratelem projektových prací.
![Vlhčení, tedy přístavek na kontrolu vodotěsnosti hotového vozu. Nakonec byl realizován v rourovité podobě. Thubnail](/photo/img_29241_4810_4080_660630_4628.jpg)
![Projektovali se i pobočky, jako je např. Vrchlabí Thubnail](/photo/img_29295_4810_4080_661850_4628.jpg)
Zažil jsem tam tolik veselých příhod a seznámil se s tolika fantastikými lidmi, že se s nimi vlastně scházím dodnes.
![Podélné a příčné řezy. Thubnail](/photo/img_29322_4810_4080_662460_4628.jpg)
![Zakladačové centrum, tedy jedna z mnoha nerealizovaných variant. Při jejím posuzování nám řekl slavný Herr Hahn, že to vypadá jako bunkr s úzkými střílnami. Nechápu na co pořád myslí. :-) Thubnail](/photo/img_29349_4810_4080_663070_4628.jpg)
Hned pro sametové revoluci se začalo uvažovat o fůzi škodovky s VolksWagnem. A samozřejmě s rozmachem doprovázejícím podobné úvahy. O výstavbě čtvrtého pásma bylo rozhodnuto prakticky okamžitě, ale pak ideologům vývoje fabriky narostla křídla a chtěli v prvních fázích urvat co mohli.
![Přední, administrativní část zboku. Thubnail](/photo/img_29376_4810_4080_663680_4628.jpg)
![Monumentální vstupní hala. Na návrhu jsem pracoval s Jardou Frančem a moc jsme se pobavili. Především při prezentaci v němčině. Thubnail](/photo/img_29403_4810_4080_664290_4628.jpg)
Začalo se uvažovat o výstavbě obrovské výzkumně vývojové základně vedle haly V17. S ambicemi, že by se sem později přesunula i pracoviště z Německa. Němci vždy velice dobře věděli, že jsme kreativnější než oni a nemají s tím problém to přiznat. Za to si jich velice vážím. Došlo tedy na zpracování studie, která zahrnovala prostory pro všechny vývojové fáze vzniku nových automobilů.
![Generel VVZ v jihovýchodní části areálu. Thubnail](/photo/img_32886_4810_4080_742980_4628.jpg)
![Pohled na VVZ přes legendární halu V17, kterou vlastně stavěli ještě Jugoslávci. Thubnail](/photo/img_32913_4810_4080_743590_4628.jpg)
Obrovské prosklené střechy měly zajišťovat rozptýlené denní světlo pro hlavní designérské ateliéry. Vše narvané nejmodernějšími návrhovými a testovacími technologiemi. Snil jsem si o tom jak si natáhnu některý svůj projekt do jeji sálové mašiny a budu se procházet po místnostech narosto plynulým pohybem, kde se každé okno bude rendrovat za jednu třicetinu vteřiny.
![Opravdu megalomanský záměr. Asi nejdražší věc, kterou jsem se kdy samostatně zabýval. Thubnail](/photo/img_32940_4810_4080_744200_4628.jpg)
![Při návrhu administrativní budovy jsem byl inspirován jednou budovou, kterou jsem viděl v Paříži. Ze dvou pozorovatelských pozic vytváří dojem, jakoby dům byl tenký jako list papíru. Později se však podobných budov vyrojilo celé stádo a tak nápad přestal být zajímavý. Thubnail](/photo/img_32967_4810_4080_744810_4628.jpg)
Pak se ovšem dostavily obvyklé potíže se stavbou čtvtého pásma a na VVZ se zapomnělo. To už jsem v Projektě ani nebyl.
93 Masokombinát Prima Karlovy Vary
Velká výzva pro počítače té doby. Ne byt, ne dům, ale celý komplex budov a jejich okolí. Velice pohodový investor, který svojí pílí vytvořil natolik prosperující firmu, že bylo nutné uvažovat o expanzi. A před každým takovým subjektem stojí zásadní otázka, kterou může rozřešit jen velmi úzká spolupráce s architektem, který může připravit podklady pro rozhodnutí v podobě studií.
94 Korado
V Projektě se projektovaly především továrny středně težkého průmyslu. Především to byly automobilky jako Škoda M.B., Liaz, Praga, Karosa V.M., ale třeba i letecký průmysl. Avia Letňany, Aero Vodochody, Mikrotechna Modřany, a dokonce i zbrojárny, jako byla Polička a nebo Martin.
![Zde jsem spolupracoval především na fasádách a vzniklo mnoho variant. Za všechny tato jedna. Vlastně jsou ještě nějaké obrázky v historii. Thubnail](/photo/img_32994_9880_5440_1319760_4628.jpg)
Toto je méně exponovaná výroba. Ale také velice důležitá. Na našem trhu topných těles je dodnes největším hráčem.
95 AIG Lincoln Zděbrady
Jedna z temných stránek mé práce. Nechal jsem se, byť jen na krátkou chvíli, naverbovat k Sitům.
![Pohled z letadla. Thubnail](/photo/img_29673_9880_5440_1186920_4628.jpg)
AIG Lincoln se zabývala výkupem a následným zdevastováním pozemků kolem dálnic v ČR. Monstrózní zakladačová centra se potom pronajímala dalším monstrům, která zjistila, že česko stojí přesně na křížení všech cest přes střední Evropu.
![Pohled pod střechu. Thubnail](/photo/img_29700_4810_4080_671000_4628.jpg)
![Ještě jeden pohled z letadla. Thubnail](/photo/img_29727_4810_4080_671610_4628.jpg)
![Variantních pohledů vznikalo velice mnoho v souvislosti s tím kdo byl lanařen. Thubnail](/photo/img_29754_4810_4080_672220_4628.jpg)
![Pohled shora. Thubnail](/photo/img_29781_4810_4080_672830_4628.jpg)
96 ECIA
ECIA - studie administrativní budovy zakomponované do výrobně skladového centra u Lanškrouna.
![Ecia - blíže nespecifikovaná a tajemná. Thubnail](/photo/img_29592_9880_5440_1183680_4628.jpg)
Na svoji dobu docela neotřelá fasáda ze speciálních sendvičových hliníkových panelů. Jediným kandidátem na atyp se staly kulové rohy.
![96 ECIA vzdálený pohled. Thubnail](/photo/img_29619_4810_4080_669170_4628.jpg)
97 Výstavní pavilon Škoda.
Jednou za mnou přišel architekt Michal Hlaváček, že chtějí s tátou kupovat nějaký SW na projektové práce a poprosil mne, jestli by se mnou nemohl zkusit navrhnout nějakou skicu na výstavní pavilon pro Škodovku M.B. v mém Autocadu, nebo jestli budou zkoušet něco jiného. Třeba Archicad, nebo Němečka.
![Pohled na vstup. Thubnail](/photo/img_32751_9880_5440_1310040_4628.jpg)
Upřímně řeknu, že projektovat s někým u mne prakticky nepřipadá v úvahu. Chápu architekturu jako umění. A dovedete si představit, že na jednom obrazu pracují dva malíři najednou.
![To vpravo je jako výtah, který dopravuje jednotlivé exponáty do všech podlaží. To uprostřed je karusel, kde se ty kousky točí a návštěvníci je grilují svými zraky. Thubnail](/photo/img_32778_4810_4080_740540_4628.jpg)
![Statika, ani materiály nás v tuto chvíli moc nezajímaly. Thubnail](/photo/img_32805_4810_4080_741150_4628.jpg)
V tomto případě jsem se ale velice bavil, protože o nic nešlo a spíše jsme zkoušeli ty největší zúvěřilosti, abychom zjistili, kde jsou hranice starého dobrého Autocadu. Teď už je skoro mrtvej, protože se na tom podepsali obchodníci z Autodesku, ale to je jiná kapitola.
![V tom šikmém, nakloněném a kosém bloku je skryta administrativa, ale má samozřejmě rovné podlahy. Thubnail](/photo/img_32832_4810_4080_741760_4628.jpg)
![Náhled do neobvyklého jádra budovy. Zdálky to tedy tak monumentálně nevypadá. Thubnail](/photo/img_32859_4810_4080_742370_4628.jpg)
98 Autoservis 24
Studie pro těžkotonážní podnikatelský záměr, který spočívá ve vytvoření sítě nepřetržitě fungujících autoservisů při obrovských nákupních centerech. Zatímco tatínek s maminkou a dětmi vesele cupitají po obrovských pro ně zábavních centrech. Vyměnuje se jejich autíčku olej, brzdovka, vzduchový filtr, svíčky, kapalina do chazení a desítky dalších věcí, konče umytím a natankováním.
![Čelní perspektivní pohled. Thubnail](/photo/img_29430_9880_5440_1177200_4628.JPG)
Myšlenka velmi chválihodná, ale složitěji realizovatelná ze dvou důvodů. Na prostý bojkot zájmových skupin a doba návratnosti.
![Ještě z druhé strany. Thubnail](/photo/img_29457_4810_4080_665510_4628.JPG)
![Vše promyšleno do posledního detailu, včetně zlobících dětí, které mohou sledovat opravy v přímém přenosu. Thubnail](/photo/img_29484_4810_4080_666120_4628.JPG)
Po podrobnějších propočtech se ukázalo, že ceny za takto poskytované služby, by byly daleko větší než u konkurence.
![Pohled shora po odklopení stříšky. Thubnail](/photo/img_29511_4810_4080_666730_4628.JPG)
![Půdorys. Thubnail](/photo/img_29538_4810_4080_667340_4628.JPG)