Výrobní budovy
Projekty
68 Velkokuchyně Konopiště
Tak projektování kuchyní je pro mne příjemná činnost. Úplně se mi sbíhají sliny, když koukám do kotle na bublající gulášek, nebo do fritézy na zlatavé brambůrky. Nebo do konvekťáku na praseči rypáček. A s touto představou si vystačím i nad výkresem.
Není ani moc složité do kuchyňské problematiky proniknout. Myslím že na to má vlohy každý. Jen pár hygienických pravidel a je to. A ty jsou kupodivu docela logické.... narozdíl od památkářů.
69 Tiskárna Hradištko
Znovuzrození spícího giganta mezi tiskárnami. Tato tiskárna v dobách svého největšího rozkvětu zaměstnávala až 300 lidí. Dnes je to jen zlomek, ale blýská se na lepší časy.
Velkou zajímavostí je samotná původní budova tiskárny, zbudovaná nacisty během války. Měla sloužit něčemu podivnému, nečemu výcvikovému, nebo vývojovému. V krovech jsou opravdu podivné patvary, Které vypadají jako skrytá kaple, ale také jako kryt radaru... nebo co.
70 Stavba kanalizace
Kanalizace je také stavba a zaslouží si opovídající zpracování. Zde je to spíše otázka až amatérského hračičkování, ale je to pro kamaráda, který si zaslouží nejlepší servis. Při této prezentaci se kladl důraz spíše na názornost vystihující rozsah, složitost a postup stavby.
Zrovna v tomto řípadě to totiž nebyla až tak docela snadná záležitost, protože se tam protínalo několik systémů, které k sobě nepatřily a dokonce jsou věcným břemenem.
92 Tovární komplex Škoda Mladá Boleslav
Automobilka v Mladé Boleslavi byla mou dlouhodobou projektovou láskou. Ač jsem začal studovat obecnou, nebo spíše obytnou architekturu, Moskevský architektonický institut jsem dokončil se specializací na průmysl. Po nostrifikaci svého diplomu na akademii jsem stále tíhl více k průmyslu, protože mi připadalo, že je všeobjímající a mimo monumentální halovou, obsahuje i bytovou a společenskou architekturu.
To mne přivedlo do Projekty (matky všech průmyslových projektových ústavů) kde jsem nakonec pracoval celých 12 let. A právě Škodovka byla naším hlavním odběratelem projektových prací.
Zažil jsem tam tolik veselých příhod a seznámil se s tolika fantastikými lidmi, že se s nimi vlastně scházím dodnes.
Hned pro sametové revoluci se začalo uvažovat o fůzi škodovky s VolksWagnem. A samozřejmě s rozmachem doprovázejícím podobné úvahy. O výstavbě čtvrtého pásma bylo rozhodnuto prakticky okamžitě, ale pak ideologům vývoje fabriky narostla křídla a chtěli v prvních fázích urvat co mohli.
Začalo se uvažovat o výstavbě obrovské výzkumně vývojové základně vedle haly V17. S ambicemi, že by se sem později přesunula i pracoviště z Německa. Němci vždy velice dobře věděli, že jsme kreativnější než oni a nemají s tím problém to přiznat. Za to si jich velice vážím. Došlo tedy na zpracování studie, která zahrnovala prostory pro všechny vývojové fáze vzniku nových automobilů.
Obrovské prosklené střechy měly zajišťovat rozptýlené denní světlo pro hlavní designérské ateliéry. Vše narvané nejmodernějšími návrhovými a testovacími technologiemi. Snil jsem si o tom jak si natáhnu některý svůj projekt do jeji sálové mašiny a budu se procházet po místnostech narosto plynulým pohybem, kde se každé okno bude rendrovat za jednu třicetinu vteřiny.
Pak se ovšem dostavily obvyklé potíže se stavbou čtvtého pásma a na VVZ se zapomnělo. To už jsem v Projektě ani nebyl.
93 Masokombinát Prima Karlovy Vary
Velká výzva pro počítače té doby. Ne byt, ne dům, ale celý komplex budov a jejich okolí. Velice pohodový investor, který svojí pílí vytvořil natolik prosperující firmu, že bylo nutné uvažovat o expanzi. A před každým takovým subjektem stojí zásadní otázka, kterou může rozřešit jen velmi úzká spolupráce s architektem, který může připravit podklady pro rozhodnutí v podobě studií.
94 Korado
V Projektě se projektovaly především továrny středně težkého průmyslu. Především to byly automobilky jako Škoda M.B., Liaz, Praga, Karosa V.M., ale třeba i letecký průmysl. Avia Letňany, Aero Vodochody, Mikrotechna Modřany, a dokonce i zbrojárny, jako byla Polička a nebo Martin.
Toto je méně exponovaná výroba. Ale také velice důležitá. Na našem trhu topných těles je dodnes největším hráčem.
95 AIG Lincoln Zděbrady
Jedna z temných stránek mé práce. Nechal jsem se, byť jen na krátkou chvíli, naverbovat k Sitům.
AIG Lincoln se zabývala výkupem a následným zdevastováním pozemků kolem dálnic v ČR. Monstrózní zakladačová centra se potom pronajímala dalším monstrům, která zjistila, že česko stojí přesně na křížení všech cest přes střední Evropu.
96 ECIA
ECIA - studie administrativní budovy zakomponované do výrobně skladového centra u Lanškrouna.
Na svoji dobu docela neotřelá fasáda ze speciálních sendvičových hliníkových panelů. Jediným kandidátem na atyp se staly kulové rohy.
97 Výstavní pavilon Škoda.
Jednou za mnou přišel architekt Michal Hlaváček, že chtějí s tátou kupovat nějaký SW na projektové práce a poprosil mne, jestli by se mnou nemohl zkusit navrhnout nějakou skicu na výstavní pavilon pro Škodovku M.B. v mém Autocadu, nebo jestli budou zkoušet něco jiného. Třeba Archicad, nebo Němečka.
Upřímně řeknu, že projektovat s někým u mne prakticky nepřipadá v úvahu. Chápu architekturu jako umění. A dovedete si představit, že na jednom obrazu pracují dva malíři najednou.
V tomto případě jsem se ale velice bavil, protože o nic nešlo a spíše jsme zkoušeli ty největší zúvěřilosti, abychom zjistili, kde jsou hranice starého dobrého Autocadu. Teď už je skoro mrtvej, protože se na tom podepsali obchodníci z Autodesku, ale to je jiná kapitola.
98 Autoservis 24
Studie pro těžkotonážní podnikatelský záměr, který spočívá ve vytvoření sítě nepřetržitě fungujících autoservisů při obrovských nákupních centerech. Zatímco tatínek s maminkou a dětmi vesele cupitají po obrovských pro ně zábavních centrech. Vyměnuje se jejich autíčku olej, brzdovka, vzduchový filtr, svíčky, kapalina do chazení a desítky dalších věcí, konče umytím a natankováním.
Myšlenka velmi chválihodná, ale složitěji realizovatelná ze dvou důvodů. Na prostý bojkot zájmových skupin a doba návratnosti.
Po podrobnějších propočtech se ukázalo, že ceny za takto poskytované služby, by byly daleko větší než u konkurence.